Ramadhan Pertama & Terakhir

Hari ini , 1 ramadhan bagi tahun 2011. ramadhan pertama aku sebagai seorang anak yatim , ramadhan pertama juga aku lalui dengan rakan sekelas ku bersama-sama dalam satu rumah ( sbb dulu tinggal asrama,sahur pun dengan rumate dan jiran saja) dan ramadhan yang entah keberapa kali sdh aku sahur dan b'buka jauh dari family ku dan YANG paling penting, ramadhan TERAKHIR aku sebagai seorang guru pelatih. YES , yang terakhir ! Sebab aku di tahun terakhir sudah! x sabar pula mo grade . Walaupun tinggal dua bulan lagi study .. tapi Kajian Tindakan (mini thesis) lum siap-siap. hehe ...

Sahur kali ini, special sikit, lauk masak sendiri tue. (telur mata kerbau) sja .. Besalah, masakan bujang kan. hehe .. masih t'ingat lagi, masa arwah mami masih hidup, dia yang bangunkan aku untuk sahur. bangun-bangun saja, terus makan. Sekarang tiada sdh. semua buat sendiri. Sedih bila fikirkan .. Tapi apa boleh buat, mungkin ini sdh takdirku . Just live with it sja kan . :) So, lepas dari sahur tadi , trus sambung tdur sebab pagi ini, mau pergi lapor diri di sekolah untuk INTERNSHIP. YES , INTERNSHIP ! Bulan Ramadhan ini, aku b'internship. Masuk semula ke SRK St. John. :)

Tadi pagi bangun awal untuk b'siap walaupun dalam keadaan MAMAi yang teramat, tapi tetap ku tempuhi juga demi tugas dan tanggungjawabku (skemanya ayat) hahahah ...
Aku datang ke skkolah untuk 2 sesi. Sesi pagi, untuk lapor diri dengan GB sebab kalau petang, dia biasanya jadi chipsmore. Time lapor diri, GB fikir aku sudah kena posting di sana. Rupanya just internship seja. Trus dia pun tanya pasal posting, minta negeri manalahn bla..bla..bla.. Dia mcm intrested betul mau tau aku dapat posting d mn. Dari cara dia cakap, dia mau betul aku kerja d sana. Untung juga kerja di sana. Fasiliti lengkap, workplace bagus. Cuma agak crowded and sempit jak tempatnya. Tapi overall, best ngajar di sana. Rugi guru-guru tidak kerja sana. Tapi itu lah , aku rasa sumthing KURENG bila di sana. Aku mau rasa juga ngajar balik di Tanah ku Membesar. Sandakan. Sudah 5 tahun aku hidup di tempat orang. Apa salahnya aku balik sana. Mau juga aku b'bakti di sandakan.Cukup dengan cerita sesi pagi, lepas jam 8, aku mnta izin untuk pulang. sbb x tahan dengan keboringan di sana.


Then ,aku masuk pula untuk sesi petang sbb aku mmg guru petang. Aku masuk lewat sikit. Bukan sengaja, tapi over-slept. hehehe .. Gantung betul bah tdur tadi. hehe .. So, sampai seja d skul, aku pun trus naik ke bilik guru. Nasib x ramai murid nampak, kalau tidak, memang kena kerumun macam hari itu. Sampai ada yang terjatuh-jatuh. x ku sanggup eh tingu mcm tue. Since itu hari pertama ku, drg pun surung aku untuk urus perhimpunan.. walapun x ikut protokol sangat, tapi aku cuba juga. Coz no one is judging me there. I can learn from my mistakes dan bukannya bertanding siapa punya kepengecaraan yang terbaik. :) So , time urus perhimpunan tadi .. aku kena panggil SAFEE SALI !!



Punya terkejut aku dengar !! tapi dalam masa yang sama , lucu juga bila drg cakap macam tue. Something yang aku x sangka dengar dari murid tahun 3 !! Hebat juga penangan bola sepak Malaysia nie. Even budak tahun 3 pun tau sudah player-player Malaysia. Its a good sign btw. Bola sepak negara mula banyak peminat. Kalau dulu, pemain-pemain dari EPL atau LA Liga jadi pujaan atau disebut-sebut. Sekarang , budak tahun 3 pun kenal sudah pemain-pemain negara. Siap pandai lagi kasi kena cikgu drg. haha ..

Hari ini , is trully a great day. Apa tidaknya, dalam 1 hari seja .. banyak benda betul berlaku. Barulah ada LIFE daripada hari-hari benda-benda rutin ( which is BORING) . walaupun teaching is a rutin, tapi bila benda-benda macam ini muncul, it makes teaching great !  

0 comments: